Zinātnieki ir ieguvuši rekordlielu Zemes mantijas paraugu - atslēgu uz dzīvības rašanos?

Garais Zemes mantijas iežu paraugs var palīdzēt atklāt mūsu planētas veidošanās un dzīvības rašanās noslēpumus.

Zinātnieki ir ieguvuši pirmo garo paraugu no Zemes mantijas – slāņa zem garozas, kas veido lielāko daļu planētas. Šis atklājums varētu atklāt mantijas lomu dzīvības rašanās procesā uz Zemes, vulkāniskajā aktivitātē un globālajos svarīgu elementu, piemēram, oglekļa un ūdeņraža ciklos.

Pētnieku komanda ieguva gandrīz nepārtrauktu 1268 metrus garu mantijas iežu paraugu no "tektoniskā loga" – jūras dibena zonas, kur mantijas ieži izpaužas gar Vidusatlantijas grēdu. Tas notika ekspedīcijas 399 "Dzīvības celtniecības bloki, Atlantis masīvs" laikā uz urbumu kuģa JOIDES Resolution 2023. gada pavasarī.

Mantijas iežu kodola paraugi (pa kreisi). Zinātnieks pēta iegūtos mantijas iežus uz kuģa JOIDES Resolution (pa labi)

Kardifas universitātes profesors Johann Lissenbergs, galvenais pētījuma autors, ziņoja par negaidītiem analīzes rezultātiem.

«Iežos ir daudz mazāk minerāla piroksēna, un magnija koncentrācija ir ievērojami augstāka, nekā mēs bijām pieņēmuši. Tas norāda uz intensīvāku izkausēšanu, nekā mēs bijām gaidījuši,» paskaidroja zinātnieks.

Šie atklājumi var būtiski ietekmēt mūsu izpratni par magmas veidošanos un vulkānismu. Pētnieki atklāja kanālus, caur kuriem izkususi viela pārvietojās cauri mantijai.

«Tas palīdzēs mums saprast, kā mantija klais un barojo vulkānus, īpaši tos, kas atrodas okeāna dibenā,» piebilda profesors Lissenbergs.

Paraugu pētīšana arī parādīja, kā olivīns, plaši sastopams minerāls mantijas iežos, reaģē ar jūras ūdeni, veidojot ūdeņradi un citas molekulas, kuras varētu atbalstīt dzīvību. Zinātnieki uzskata, ka tas varēja būt viens no galvenajiem procesiem dzīvības rašanās laikā uz Zemes.

Doktore Sūzana Kjū Langa no Vudsholas Okeanogrāfiskā institūta atzīmēja:

«Šo iežu analīze sniedz mums kritisku ieskatu ķīmiskajos un fiziskajos apstākļos, kas pastāvēja agrīnā Zemes vēsturē un varēja nodrošināt nepārtrauktu enerģijas avotu pirmajām dzīvības formām».

Starptautiska vairāk nekā 30 zinātnieku komanda turpinās izpētīt iegūtos paraugus, lai atrisinātu daudzus jautājumus dažādās jomās, sākot no mantijas izkausēšanas procesiem un organiskās ģeoķīmijas līdz mikrobioloģijai.

Atgādinām, ka Sauthemptonas Universitātes (Lielbritānija) ģeologi atklāja, ka augstie plato kontinentu iekšējās daļās veidojas pateicoties procesiem, kuri notiek dziļi Zemes iekšienē simtiem kilometru attālumā no to veidošanās vietas.

Avots: Phys, Livescience,Science