Saskaņā ar jauno kosmosa aģentūras ģenerālinspektora ziņojumu, NASA programma jauna augšējā posma izstrādei priekš Space Launch System raķetes ir septiņus gadus aiz grafika un ievērojami pārsniedz budžetu. Papildus galvenajam secinājumam, ziņojumā ietverta interesanta informācija par galveno projekta izpildītāju Boeing un tās vājajiem kvalitātes kontroles procesiem.
Exploration Upper Stage, jaudīgākais otrais posms SLS raķetei, kas debitēja 2022. gada beigās, NASA uzskata par svarīgu daļu no Artemis programmas, kuras mērķis ir atgriezt cilvēkus uz Mēness. Pašreizējais plāns paredz šī posma izmantošanu sākot ar otro piezemēšanos uz Mēness misijas Artemis IV ietvaros, kas plānota 2028. gadā. NASA terminoloģijā atjauninātā SLS versija pazīstama kā Block 1B.
Tomēr daudzu iemeslu dēļ, tai skaitā Mēness nosēšanās moduļu, Lunar Gateway aprīkojuma, jaunas pārvadājamo starta torņu sistēmas uc. nepietiekamās gatavības dēļ, NASA visticamāk neizpildīs šo termiņu. Tagad, saskaņā ar ziņojumu, šim sarakstam var pievienot arī raķetes otro posmu.
«Mēs atklājām vairāku problēmu, kas varētu kavēt SLS Block 1B gatavību misijai Artemis IV, tai skaitā Boeing neadekvātā kvalitātes kontroles sistēma, izmaksu un termiņu pieaugums, kā arī nepietiekama pārredzamība attiecībā uz Block 1B prognozētajām izmaksām,» teikts ziņojumā, kuru parakstījis NASA ģenerālinspektora vietnieks Džordžs A. Skots.
Zināmais ziņojums ietver pārsteidzošus datus par Boeing kvalitātes kontroles metodēm ražošanas rūpnīcā dienvidu Luiziānā, kur tiek izgatavota raķetes augšējā daļa. Federālie uzraugi ievirzījuši Boeing daudzus «korektīvo darbību pieprasījumus».
«Saskaņā ar NASA drošības un lidojumu garantijas pārstāvju un DCMA pārstāvju Michoud aprīkojuma datiem, Boeing kvalitātes kontroles problēmas galvenokārt izriet no nepietiekamas pieredzes aviokosmiskās ražošanas jomā. Kvalificētas darba spēka trūkums palielina risku, ka izpildītājs turpinās ražot detaļas un komponentes, kas neatbilst NASA un nozares standartiem,» minēts ziņojumā.
Kvalificētas darba spēka trūkums novedis pie būtiskiem programmu kavējumiem un izmaksu pieaugumiem. Saskaņā ar jauno ziņojumu, «neapmierinoši» metināšanas darbi noveda pie tā, ka degvielas tvertnes neatbilda specifikācijām, kas tieši rezultējās programmā septiņu mēnešu aizkavē.
NASA ģenerālinspektors bija pietiekami noraizējies par kvalitātes kontroli, lai ieteiktu kosmosa aģentūrai noteikt finansiālus sodus Boeing par neatbilstību. Tomēr NASA administrators Ketrīna Kernera atteicās to darīt.
«NASA šo ieteikumu interpretē kā norādi piemērot sodus ārpus līguma. Līgumā jau ir sankcijas, kas rada finansiālas sekas par neatbilstības kvalitātes kontroles standartiem,» viņa norādīja.
Zināmais ziņojums paredz, ka Block 1B izstrādes izmaksas sasniegs $5,7 miljardus līdz galīgajai uzsākšanai, kas ir par $700 miljoniem vairāk nekā NASA pagājušā gada izmaksas novērtējums. Runājot par augšējo posmu, NASA 2017. gadā prognozēja izstrādes izmaksas $962 miljonu apmērā. Tomēr jaunais ziņojums norāda, ka tās faktiski maksās $2,8 miljardus - trīs reizes vairāk.
Tomēr izmaksu pieaugums neietekmēs Boeing, jo pēc uzņēmuma "izdevumu plus" shēmas līgums sedz visus Boeing izdevumus, kā arī komisiju. Tas var izskaidrot, kāpēc izstrādes programma, kurai sākotnēji bija jābūt pabeigtai 2021. gadā, visticamāk tiks pabeigta tikai 2028. gadā.
Pašreizējā situācijā, lai gan starta sistēma funkcionē labi, ir daudz, daudz lētāki augšējie posmi, kurus varētu izmantot, lai izvestu kosmosa kuģi Orion uz Mēness orbītu: piemēram, United Launch Alliance sagatavotais Centaur V. Pateicoties Starship un New Glenn, NASA drīzumā būs divas ļoti jaudīgas komerciālās smagsvara raķetes.
Avots: Ars Technica
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra