2024. gada Nobela prēmija fizikā piešķirta par pētījumiem neironu tīklu jomā

Nobela komiteja atzina divu zinātnieku ieguldījumu mākslīgā intelekta attīstībā, piešķirot viņiem 2024. gada fizikas balvu. Džons Hopfīlds un Džefrijs Hintons izstrādāja metodes, kas kļuva par mūsdienu mašīnmācīšanās pamatā.

Laureāti pielietoja fiziskas metodes spēcīgu datu apstrādes algoritmu izveidei. Hopfīlds izgudroja asociatīvo atmiņu, kas var saglabāt un reproducēt attēlus un citus informācijas modeļus. Hintons izstrādāja metodi, kas autonomi atklāj datu īpašības, kas ļauj veikt tādus uzdevumus kā konkrētu elementu identifikācija attēlos.

Mākslīgie neironu tīkli, līdzīgi smadzeņu struktūrai, sastāv no mezgliem, kas attēlo neironus. Šie mezgli sadarbojas caur savienojumiem, līdzīgiem sinapsēmSinapse ir savienojums starp neironiem (vai mezgliem mākslīgajos neironu tīklos), caur kuru tiek pārraidīti signāli., kas var tikt pastiprināti vai vājināti. Tīklu apmāca, piemēram, stiprinot savienojumus starp mezgliem ar vienlaikus augstām vērtībām.

Hopfīlda tīkls izmanto metodi, kas saglabā un atveido modeļus. Tas balstās uz fiziskiem principiem, kas apraksta materiāla īpašības caur atomu spinuAtomu spins ir kvantu mehānikas termins, kas apraksta elementārdaļiņas, piemēram, elektrona vai atoma, iekšējo leņķa momentu.. Tīklu apmāca, nosakot mezglu savienojumu vērtības tā, lai saglabātajiem attēliem būtu zema enerģija. Kad tīklam ievada izkropļotu vai nepilnīgu attēlu, tas pakāpeniski atjauno mezglu vērtības, samazinot sistēmas enerģiju, lai atrastu līdzīgāko saglabāto attēlu.

Džefrijs Hintons izmantoja Hopfīlda tīklu kā pamatus jaunam tīklam, kas izmanto citu metodi: Bolcmaņa mašīna. Tā var iemācīties atpazīt raksturīgus elementus noteikta veida datos. Hintons izmantoja rīkus no statistiskās fizikas — zinātnes, kas pēta sistēmas, kas veidotas no daudziem līdzīgiem komponentiem. Mašīna tiek apmācīta, ievadot tai piemērus, kuriem ir augsta iespējamība, ka tie parādīsies, darbojojoties mašīnai. Bolcmaņa mašīnu var izmantot attēlu klasifikācijai vai jaunu piemēru radīšanai tam datu veidam, uz kura tā tika apmācīta. Hintons attīstīja šo darbu, palīdzot veicināt pašreizējo sprādzienveida mašīnmācīšanās attīstību.

«Laureātu darbs jau ir sniedzis vislielāko labumu. Fizikā mēs izmantojam mākslīgos neironu tīklus ļoti daudzās jomās, piemēram, izstrādājot jaunus materiālus ar konkrētām īpašībām,» saka Ellena Mūnsa, Nobela fizikas komitejas priekšsēdētāja.

Nobela balva fizikā ir ar bagātu vēsturi. To dibināja Alfrēds Nobels, zviedru ķīmiķis un dinamīta izgudrotājs, 1895. gadā. Iepriekšējo gadu laureāti ir izcili zinātnieki, kas ir veikuši revolucionārus atklājumus kvantu mehānikā, kodolfizikā, astrofizikā un citās jomās.