NASA teleskops, pētot lielāko kosmisko sprādzienu kopš Visuma rašanās, pamanīja dīvainu parādību.

NASA kosmosa gamma teleskops Fermi ir novērojis neparastu iezīmi gamma starojuma uzliesmojumā, kas varētu būt matērijas un antimātērijas anihilācijas rezultāts.

NASA kosmosa gamma teleskops Fermi izpētīja līdz šim visjaudīgāko sprādzienu kopš Lielā SprādzienaLielais Sprādziens — teorija, kas apraksta Visuma sākumu un attīstību., identificējot jaunus, neredzētus elementus. Šis fenomens tika nosaukts par "visu laiku spilgtāko" vai BOAT (Brightest Of All Time).

Gamma starojuma uzliesmojumu (GRB) novēroja 2022. gada 9. oktobrī ar Fermi teleskopiem un Nīla Gērrelsa Svifta observatoriju (Neil Gehrels Swift Observatory). Zinātnieki uzskata, ka BOAT izgāja no supernovasSupernova — zvaigzne, kas eksplodē un pēkšņi ļoti būtiski palielina savu spilgtumu., kas uzsprāga gandrīz 2,4 miljardu gaismas gadu attālumā no mums.

Gamma uzliesmojumi rodas, kad masīvas zvaigznes iztērē savu termonukleārā sintēzes degvielu. To kodoli sabrūk, veidojot melnās caurumi, kas izmet spēcīgas daļiņu strūklas, kas pārvietojas gandrīz ar gaismas ātrumu.

BOAT bija tik jaudīgs, ka piesātināja lielāko daļu orbītā esošo gamma detektoru. Statistiskie dati liecina, ka tik spēcīgs notikums notiek reizi 10 000 gados. Neskatoties uz milzīgo attālumu, uzliesmojums ietekmēja Zemes atmosfēru.

Shecmatisks izpausmes attēlojums gamma uzliesmojumiem, ko izraisa melnās caurumi

Aptuveni piecas minūtes pēc BOAT novērošanas Fermi teleskops atklāja neparastu iezīmi tā spektrā — "iespējamā starojuma līniju". Šī spektrālā pazīme ilga aptuveni 40 sekundes un sasniedza pīka enerģiju 12 miljonu elektronvoltu. Salīdzinājumam, redzamā gaisma ir enerģija no 2 līdz 3 elektronvoltiem.

Pētnieki izvirzīja hipotēzi par šo parādību. Marija Edvige Ravasio no Radbudas universitātes skaidro:

„Kad es pirmo reizi ieraudzīju šo signālu, man pārņēmusi zosāda. Mūsu analīze parāda, ka šī ir pirmā ļoti uzticamā starojuma līnija, ko novēroja 50 gadu ilgajā gamma uzliesmojumu pētniecības vēsturē”.

Zinātnieki pieņem, ka spektrālā iezīme varētu būt elektronu un to antimateriālo partneru—pozitronu anihilācijas rezultāts. Parasti šādas anihilācijas laikā tiek izdalīta enerģija aptuveni pusmiljona elektronvoltu apmērā. Tomēr BOAT gadījumā novērotā enerģija sasniedza 12 miljonus elektronvoltu. Tas izskaidrojams ar to, ka daļiņu strūklas virzījās gandrīz ar gaismas ātrumu Zemes virzienā. Rezultātā notika "zilās pārbīdes" efekts—viļņu sašaurināšana, kā rezultātā ievērojami palielinājās starojuma enerģija.

Pētniecības rezultāti, kas balstīti uz komandas pētījumiem, ir publicēti žurnālā Science.opubliskoti žurnālā Science.

Avots: Space, Livescience