Pēc atgriešanās uz Zemes Boeing Starliner misijas astronauti Bučs Vilmore un Suni Viljams pirmo reizi stāstīja par reālajām briesmām misijas laikā, kas tika slēptas NASA.
Vilmore un Viljams bija spiesti pavadīt gandrīz 9 mēnešus Starptautiskajā kosmosa stacijā sakarā ar problēmām ar Boeing Starliner kosmosa kuģi un nespēju atgriezties uz Zemes. Tomēr patiesībā viss varēja beigties vēl sliktāk.
Pēc daudziem aizkavējumiem 2024. gada 5. jūnijā Starliner beidzot pacēlās no kosmodroma Kanaveralas ragā Floridā. Iepriekš misija tika atlikta trīs reizes saistībā ar vairāku hēlija noplūžu atklāšanu. Aizkavēšanās dēļ atlanta raķeša defektīvā vārsta dēļ Bučs Vilmore lūdza papildu treniņa laiku trenažierī, jo baidījās zaudēt prasmes. Pēc pacelšanās temperatūra kabīnē pēkšņi nokritās līdz 10°C. Astronautiem bija jāuzvelk viss, kas viņiem bija, un vēl arī skafandri. Šīs situācijas iemesls palika neatklāts.
Tomēr īstās problēmas astronautiem sākās, kad tuvojās Starptautiskajai kosmosa stacijai. 260 metru attālumā no SKS sāka pēc kārtas atteikties manevru dzinēji. Dažu minūšu laikā iznāca no ierindas četri no 28 Boeing Starliner navigācijas sistēmas dzinējiem. Tajā pašā laikā protokols prasa pārtraukt savienošanos trīs dzinēju atteices gadījumā.
Bučs Vilmore bija spiests uzņemties kuģa vadību. Viņš atklāja, ka sistēma reaģē ar bīstamu aizkavēšanos. Situācija bija ārkārtīgi bīstama, jo šādos apstākļos atgriešanās uz Zemes arī nebija iespējama. Instruktāžas laikā pirms pacelšanās Vilmore jau tika informēts, ka problēmas ar dzinējiem var novest pie situācijas, kurā, nonākuši kosmosā, astronauti zaudēs kuģa vadību.
«Hei, mēs atrodamies ļoti bīstamā situācijā. Es domāju, mēs abi galvenokārt jutāmies, ka būtu ļoti labi savienoties ar to kosmosa staciju, kas atrodas tieši mūsu priekšā,» pastāstīja Vilmore.
Tikmēr NASA Lidojumu vadības centrs piedāvāja riskantu dzinēju vadības sistēmas attālinātā atkārtota palaišanas variantu. Tas nozīmēja, ka astronauti uz laiku zaudēs kontroli pār Starliner. Atkārtota palaišana atgrieza kontroli pār diviem dzinējiem, tomēr pēc tam uzreiz iznāca no ierindas piektais. Otrā atkārtota palaišana atjaunoja vēl divus dzinējus. Tikmēr NASA prasīja astronautiem veikt automātisku savienošanu ar SKS. Par laimi, savienošana notika veiksmīgi.
Turpmākā izmeklēšana atklāja, ka līdzīgas problēmas ar dzinējiem radās jau Starliner izmēģinājumu laikā 2022. gadā, kas rada šaubas par Boeing pārstāvju apgalvojumiem par Starliner pilnīgu gatavību pilotētajiem lidojumiem. Eksperti norāda, ka sliktākajā gadījumā ekipāžai varēja būt nepieciešama ārkārtas evakuācija ar SpaceX Crew Dragon kuģi. Tomēr pat šāds scenārijs negarantēja pilnīgu drošību — ilgstoša uzturēšanās vājas spiediena Starliner zemās temperatūrās radīja papildu riskus.
NASA joprojām strādā, lai Starliner, kas atgriezās bez astronautiem uz klāja pagājušā gada septembrī, atkal paceltos gaisā. Jaunākā informācija no aģentūras norāda, ka NASA un Boeing «virza progresu uzņēmuma CST-100 Starliner apkalpes sertifikācijā», un komandas «strādā pie Starliner lidojumu sistēmas vadības anomāliju novēršanas un gatavojas dzinēju vadības sistēmas izmēģinājumiem nākamos mēnešos».
Avots: Ars Technica; Futurism
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra