Šodienas trešais ieilgušais testa lidojums smagā kosmiskā kuģa Starship (misija IFT-3) no SpaceX uzrādīja daļēju veiksmi (lielāku nekā iepriekšējās) - faktiski komandai izdevās "iet tālu, kā nekad agrāk". Tiešraide no palaišanas notika SpaceX akcijā Twitterī.
Starship trešais ieilgušais lidojums. Kā tas notika
Šīs testa lidojuma lielākais sasniegums bija tas, ka prototips Starship (S28) pirmo reizi nonāca uz nepieciešamās zemeslodes orbītas un pēc tam veiksmīgi to atstāja, kaut arī tam neizdevās mīksti nolaisties okeānā. ņemot vērā šodienas testa rezultātus, SpaceX inženieri veikuši diezgan daudz konstrukcijas izmaiņu ("tūkstošiem izmaiņu", ja ticam Elonom Maskam), ņemot vērā sprādzienveidīgas IFT-2 otrā mēģinājuma rezultātus, kad abas pakāpes pēc atdalīšanās tika izšautas parastā filtra piesārņojuma un skābekļa noplūdes dēļ. Pirmo reizi Starship orbitālā lidojuma mēģinājuma rezultātā aprīlī 2023. gadā, atgādināsim, beidzās ar kontrolētu sprādzienreģistra izmēšanu pēc tam, kad posmi nepalika atdalīti.


Šoreiz visam Starship lidojumam ilga aptuveni 50 minūtes (salīdzinājumā ar nedaudz vairāk nekā 8 minūtēm iepriekšējā testa reizē). Tas notika pēc nedaudz papildināta plāna, ņemot vērā misijas mērķus.





Starship pilnā konfigurācijā ar Super Heavy (iekārtas kopējais augstums pārsniedz 120 metrus) startēja no Starbase bāzes Teksasas Boca Chikā plkst. 15:25 pēc Kijevas laika 2024. gada 14. martā. Staru stāsta, tas jau ir otrais pārmaiņu starta veiksmīgs starts, bez aizkavēm vai atlikšanas.
Starts
Pirmā pakāpe perfekti darbojās līdz galīgajam nožūšanas posmam. Aptuveni 2:49 pēc starta Starship smagais pārvadātājs ar visiem 33 paahinātājus darbībā (visu laiku darbojās, neviens nesaistījās) sasniedza augstumu 72 km, kur veiksmīgi notika atdalīšanās pēc "karstā" shēmas: lielākā daļa paahinātāju no pastiprinātāja Super Heavy B10 izslēdzās, un vienlaikus darbojās Starship S28 kuģa motors.
Starpkopu atgriešana
Šī jau ir otrā reize, kad Starship komandai izdevās veiksmīgi izpildīt starpkopu atdalīšanas manevru. Pirmā pakāpe veiksmīgi veica reorientēšanās manevru Boostback Burn (kā arī atgriežas Falcon 9 / Falcon Heavy pakāpes) un izgāja nolaišanās trajektoriju, taču pēdējos metrus pirms nolaistīšanās okeānā komanda zaudēja sakarus ar atbalstītāju. Pirms tam visi šajā posmā plānotie dzinēji nedarbojās tā, kā bija plānots, tāpēc atbalstītājs nevarēja pilnībā palēnināties, lai mīkstu nolaistu Meksikāņu līcī.
Kosmosa peldēšana un durvju testēšana
Attiecībā uz Starship kuģi, pēc atdalīšanās no paātrinātāja tas iedarbināja visus 6 dzinējus un turpināja pa plānoto trajektoriju: tas sasniedza aptuveni 150 km augstumu, veiksmīgi izgāja zemes apli ar apogeju aptuveni 235 km, un izslēdza dzinējus. Pēc tam kosmosas kugis veiksmīgi pārbaudīja noderīgo slodzes sadales nodaļas durvju atvēršanas un aizvēršanas mehānismu (zemāk redzamajā video) un krīogēnā degvielas pārbīde no mazā rezervuāra uz galveno. Pēc tam (apmēram 40 minūtes pēc starta) sākās atkārtota ieiešana atmosfērā. Un šeit radās problēmas: vakuumu Jāčeres aktivizēšana, kas bija paredzēta par pirmo to darbību demonstrāciju, nenotika (borta dators kaut kādu iemeslu dēļ nerealizēja komandu).
Galvenokārt Starship veica atkārtotu ieiešanu atmosfērā, saglabājot konstrukcijas integritāti, manevrējot vienīgi ar sānu riteņiem. Video translācijā redzams, kā augšējos atmosfēras slāņos kuģī atdalās nelielas daļiņas. Tika nošķirtas arī daudzas silīcija krāsniņu siltumizolācijas plāksnes. Aptuveni 65 km augstumā un ātrumā 7,14 km/s sakari ar kuģi tika zaudēti. Iespējams, autonome drošības sistēma pēc konstatēto noviržu no plānotajiem parametriem aktivizēja lidojuma avārijas pārtraukšanas sistēmu, kas kuģi iznīcināja kaut kur pāri Indijas okeānam.
Bezgalīgai pievienojumam, kā šī palaišana, SpaceX komanda arī pārbaudīja Starlink kameru darbību un stabilo savienojumu, sagādājot mums daudz kadrus un neaprakstāmi skaistus kadrus no Starship. Tikai dažas sekundes no video ar plazmu, kas aptver kosmosa kuģi ieejas atmosfērā laikā, ko tas nozīmē.
Atgriešanās atmosfērā
Kas tālāk
SpaceX vairākkārt atkārtoja, ka šī testa (un praktiski jebkura cita) galvenais mērķis ir iegūt svarīgus datus turpmākai izstrādei. Tāpēc komandai būs nepieciešams laiks, lai detalizēti analizētu visas iegūtās ziņas un noskaidrotu, kur ir jāveic korekcijas, lai nākamreiz vismaz viena no posmiem veiktu mīkstu nolaisties. Cerams, šoreiz izmeklēšana aizņems mazāk laika, un SpaceX ātri saņems licences no regulējošās iestādes nākamajam testam - pastiprinātājiem un kuģiem jau ir iestatīti pietiekami.
Hopefully, at least 6 more flights this year
— Elon Musk (@elonmusk) March 12, 2024
IElāpi apstiprināja, ka šī palaišana bija mīļākajās daļas spēns
Translācijas ieraksts
Watch Starship's third flight test → https://t.co/bJFjLCiTbKhttps://t.co/1u46r769Vp
— SpaceX (@SpaceX) March 14, 2024
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra