Cilvēces jaunās mājas? Džeimsa Vēba teleskops ir atklājis potenciāli apdzīvojamu planētu

Pētnieki, analizējot Džeimsa Veba teleskopa datus, ir konstatējuši, ka eksoplanēta LHS 1140 b, iespējams, ir ledus ūdens pasaule. Interesanti, ka tā potenciāli varētu atbalstīt atmosfēru, kas līdzinās Zemes atmosfērai, un pat dzīvību.

Planētu, kuru agrāk uzskatīja par mini-Neptūnu, atrodas aptuveni 48 gaismas gadu attālumā no Zemes. Tā griežas ap sarkano punduri dzīvībai piemērotā zonā. Jaunākie Džeimsa Veba teleskopa (JWST) dati liecina, ka LHS 1140 b, visticamāk, ir akmeņaina vai ledaina "super-Zeme", bagāta ar ūdeni. Tas padara to par vēl labāku kandidātu ārpuszemes dzīvības meklēšanā nekā agrāk uzskatīts.

NASA zinātniskais līdzstrādnieks Raians Makdonalds norādīja: "Pirmo reizi mēs redzējām mājienu par atmosfēru uz akmeņainas vai bagātas ar ledu eksoplanētas dzīvībai piemērotā zonā. Atmosfēru atklāšana uz mazām, akmeņainām pasaulēm ir galvenais JWST mērķis, bet šos signālus ir daudz sarežģītāk uztvert nekā gigantisko planētu atmosfēras."

LHS 1140 b, atklāta 2017. gadā, ir sešas reizes masīvāka par Zemi. Tā jau ir ieinteresējusi zinātniekus, jo ir relatīvi tuvu Saules sistēmai. Pēdējie atklājumi tikai pastiprina šo interesi.

“No visām zināmajām eksoplanētām ar mērenu klimatu LHS 1140 b iespējams ir mūsu labākais izdevīgums reiz netieši apstiprināt šķidra ūdens eksistenci uz svešas pasaules virsmas ārpus mūsu Saules sistēmas,” teica Monreālas Universitātes pētnieciskais darbinieks un pētījuma autore Šarls Kadje. "Tas būtu svarīgs pavērsiens potenciāli dzīvības piemērotu eksoplanētu meklējumos."

Lai gan pagaidām ir par agru veikt galīgus secinājumus, novērojumi liecina, ka 10 līdz 20 procenti planētas masas varētu sastāvēt no ūdens. Tas nozīmē, ka tā varētu būt milzīgs sniega bumba vai ledus gabals ar pazemes okeānu. Pētnieku analīze arī norāda, ka tās atmosfēra varētu būt bagāta ar slāpekli. Šādā gadījumā uz eksoplanētas virsmas varētu būt okeāns ar 4000 kilometru diametru un ūdens temperatūru aptuveni 20 °C.

Makdonalds piebilsta: "Lai gan mums ir nepieciešami vairāk JWST novērojumu, lai apstiprinātu slāpekli bagātu atmosfēru un meklētu citus gāzus, tas ir ļoti daudzsološs sākums."

Jāpiebilst, ka LHS 1140 b nav vienīgā ar savām aizraujošajām īpašībām. Ir arī citas eksoplanētas dzīvībai piemērotā zonā, kas piesaista zinātnieku uzmanību. Visredzamākās, iespējams, ir septiņas planētas no TRAPPIST-1 sistēmas, planētu sistēma, kas izskatās ļoti līdzīga mūsu Saules sistēmai.

Avots: Space.com, Futurism.com