Pēc "Dūnas" parauga: astronauti kosmosā dzers savu urīnu.

Kurš gan būtu domājis, ka Frenka Herberta zinātniskā fantastika kļūs par NASA zinātnisko faktu? Distikombs iekaro kosmosu.

Zinātnieki izstrādājuši jaunu ierīci, kas ļaus astronautiem pārvērst urīnu dzeramajā ūdenī kosmisko pastaigu laikā. Šī inovācija, kas atgādina distikomba funkciju no zinātniskās fantastikas romāna „Dune”, var būtiski uzlabot astronautu darba apstākļus ārpus Starptautiskās kosmosa stacijas. Tāpat kā Fremeni uz tuksneša planētas Arrakis vērtēja katru ūdens pilienu, astronauti varēs efektīvi izmantot savus šķidrumu atkritumus, kas ir kritiski svarīgi ierobežotajā kosmosa vidē.

Līdz šim astronauti dabisko vajadzību apmierināšanai atklātā kosmā izmantoja vienreizlietojamus autiņus, kas pazīstami kā „maksimāli absorbējošās apģērba lietas” (MAG). Šie autiņi, izstrādāti 20. gadsimta 80. gadu sākumā, savāc un saglabā urīnu, bet var radīt diskomfortu un pat ādas kairinājumus ilgstošu kosmisko pastaigu laikā, kas dažkārt ilgst līdz astoņām stundām.

Jaunā sistēma sastāv no elastīga kompresijas apakšveļas, kas izgatavota no antimikrobiāla auduma, un silikona trauka ar mitruma sensoru. Kad ierīce atklāj urīnu, ieslēdzas vakuumsūknis, kas novirza šķidrumu uz filtrācijas ierīci astronautam uz muguras.

Urīna filtrācijas ierīce un apakšveļa, ko valkās astronauti

Filtrs, kura izmēri ir apmēram 38x23 centimetri un svars 8 kilogrami, pārvērš urīnu svaigā ūdenī, ko pēc tam var ievietot dzērienu maisā skafandrā. Sistēma spēj apstrādāt aptuveni 500 mililitrus ūdens piecu minūšu laikā.

Sofija Etlina (Sofia Etlin), pētījuma vadošā autore no Veilas Kornela Medicīnas koledžas (Weill Cornell Medicine), skaidro: „Ātra urīna izvadīšana no ķermeņa būtu jāmazina dažas veselības problēmas, kas šobrīd rodas astronautiem, piemēram, izsitumi, urīnceļu infekcijas un gremošanas traucējumi. Turklāt lielāks kopējais ūdens daudzums, ko ģenerē mūsu sistēma, palīdzēs astronautiem saglabāt hidratāciju.”

Lai gan sistēma vēl atrodas sākotnējā testēšanas fāzē, tā jau ir parādījusi efektivitāti urīna pamatsastāvdaļu noņemšanā un sāls līmeņa samazināšanā līdz drošiem rādītājiem. Tomēr pirms tehnoloģijas ieviešanas ir jāveic papildu testi apstākļos, kas ir pēc iespējas tuvāk kosmosa apstākļiem, īpaši mikrogravitācijas apstākļiem.

Šis izgudrojums ir īpaši aktuāls, ņemot vērā NASA plānus izveidot pastāvīgu bāzi uz Mēness līdz desmitgades beigām. Lai gan jaunā sistēma diez vai drīz parādīsies kosmiskajos kostīmos, tā var kļūt par būtisku soli astronautu darba apstākļu uzlabošanā ilgstošu kosmisko misiju laikā.

Avots: NASA, Livescience