Kosmiskais aparāts Odisejs no Intuitive Machines uzņēmuma saskārās ar grūtībām un gandrīz tika zaudēts sakarā ar uzņēmuma personāla kļūdu - slēdzis, kas nebija izslēgts pirms palaišanas. Kļūda iznīcināja lāzerus, kas paredzēti kosmiskā kuģa navigācijai uz gludu un drošu nolaišanās vietu, kā informēja Intuitive Machines līdzdibinātājs un ģenerāldirektors Stīvs Altemuss.
«Tā bija mūsu puse kļūda», - teica Altemuss.
«Mēs būtu sapratuši, ka šie lāzeri nedarbojas tikai piecas minūtes pirms nolaupīšanas, ja mums nebūtu šī gadījuma», - sacīja Intuitive Machines galvenais tehniskais direktors Tims Krains briļošanas laikā.
Kad misijas operatori gatavojās nolaisties, viņi saprata, ka kosmiskais kuģis pārkāpa pārāk tuvu Mēness dienvidu polam - nolaišanās reģionam. Viņi domāja, ka viņiem var būt nepieciešams lielāks attālums pareizai nolaisties. Viņiem bija tikai jāpaskaidro kosmiskajam kuģim mainīt pozīciju.
Lai pārbaudītu kosmiskā kuģa atrašanās vietu virs Mēness, personāls mēģināja aktivizēt lāzera attāluma mērītājus, lai pārbaudītu virsmu - bet lāzeri neatgādās. Darbības grupa sāka darboties ārkārtas režīmā un konstatēja, ka drošības nolūkā izstrādātais fiziskais slēdzis, kas izmantojams nēžēžu testēšanas laikā, joprojām bija ieslēgts. Tas iznīcināja lāzerus.
Altemuss atcerējās, kā viņš teica Krainam, ka tiem būs jānolaizina aparāts bez lāzera attāluma mērītājiem: «Viņa seja kļuva pilnīgi bāla, jo tas bija līdzīgs soda sitienu vēderā, ka mēs zaudēsim misiju».
Ārkārtas veiksme bija tāda, ka viens no sešiem NASA eksperimentiem uz nolaišanās moduļa bija navigācijas sistēmas pārbaude. Ideja bija pārprogrammēt nolaišanās moduļa navigācijas sistēmu, izmantojot šajā eksperimentālajā ierīcē izmantotos lāzerus.
Dispečeri pārcēla kosmisko kuģi uz citu orbītu un nobīdīja nolaupīšanos aptuveni uz 45 minūtēm - tas sniedza laiku, lai ielādētu programmas remonta programmatūru, kas sniedza nolaupīšanas modulim jaunas instrukcijas.
«Parasti kosmiskā kuģa programmatūras izstrādes procesā tas būtu prasījis mēnesi. Mūsu komanda izdarīja to pāris stundās un tas nostrādāja. Tas bija viens no labākajiem inženierijas risinājumiem, ar kuriem man bija iespēja strādāt», - norādīja Krains.
Avots: Business Insider
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra