Septītajam Starship izmēģinājuma lidojumam bija divi galvenie mērķi: atkārtot panākumu ar pirmās pakāpes "nolaišanos" un pārbaudīt kuģa atjaunoto versiju, tomēr, diemžēl, ar otro punktu SpaceX neizdevās kā iecerēts.
123 metru augstā megaraķete pacēlās no Starbase kosmodroma Dienvidteksasā plkst. 00:36 pēc Kijevas laika, sasniedza nepieciešamo augstumu un veiksmīgi izgāja pakāpju atdalīšanas fāzi. Interesanti, ka abas beigu beigās skatītājiem sagādāja neaizmirstamas ainas: pirmā atkal piezemējās Mechazilla torņa rokās, bet otrā radīja gaismas šovu ar atlūzām, kas pēc uzspridzināšanas krita lejup.
You can see the much higher propellant mass fraction of the new ship design by the percentage of rocket that is frosty
pic.twitter.com/uzhDOc38mV— Elon Musk (@elonmusk) 2025. gada 17. janvārī
I slowed down today's @SpaceX booster catch, zoomed in a little, added some badass music, and a few other touches. Wow, those Raptor engines look beautiful! 🚀 pic.twitter.com/8sNYpyZR9A
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) 2025. gada 17. janvārī
Savienojums ar otro pakāpi tika zaudēts apmēram 8 minūtes pēc lidojuma sākuma. Telemetrijas dati uz ekrāna parādīja, ka secīgi izslēdzās pieci dzinēji – 8 minūtes 25 sekundēs ekrāns rādīja tikai viena dzinēja darbību, taču kosmosa kuģa ātrums un augstums vairs neatjauninājās.
"Panākumi ir nenoteikti, bet izklaide garantēta!", — rakstīja Īlons Masks, publicējot video ar raķetes atlūzu krišanu.
Starship exploding captured on an airplane pic.twitter.com/Y5maQrfmPG
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) 2025. gada 17. janvārī
Pēc tam Masks precizēja, ka neveiksmes iemesls iepriekš bija skābekļa un degvielas noplūde dzinēja ugunsmūra kamerā, kas bija pietiekami liela, lai izveidotu spiedienu, kas pārsniedza ventilācijas atveres caurlaidības spēju.
Jāatzīmē, ka septītajam testa lidojumam tika izmantota atjaunināta Starship versija. Priekšējās spuras samazināja un pārvietoja prom no savienojuma, kur uzkrājas vairāk siltuma, un pats kuģis tika padarīts par dažiem metriem augstāks; dažās vietās tika apzināti izlaistas siltumizolācijas flīzes (iespējams, lai veiktu stresa pārbaudi un redzētu, kā ieiešana atmosfērā ietekmē kuģi), un degvielas tvertņu tilpums palielināja par 25%. Tāpat šoreiz Starship veica kravu — Starlink satelītu maketus, kas galu galā uzsprāga kopā ar kuģi.
Starship ir raķete, kas, pēc Īlona Maska teiktā, kādu dienu aizvedīs cilvēkus uz Marsu (pārraides laikā tika atzīmēts, ka pirmais lidojums uz Sarkanās planētas plānots jau 2026. gada beigās). NASA arī maksā SpaceX par transportlīdzekļa versijas izstrādi, lai atgrieztu amerikāņu astronautus uz Mēness.
Iepriekšējie izmēģinājuma lidojumi, lai arī nebija ideāli, parādīja pastāvīgu progresu — šķiet, ka septītais bija izņēmums. Šogad SpaceX plāno palielināt Starship lidojumu skaitu līdz 25, taču zināms, kad nākamais notiks nav, jo vietējie regulatori varētu prasīt izmeklēšanu, lai noteiktu problēmas cēloni kosmosa kuģī pirms izsniegšanas oficiālā atļauja.
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra