Marsa iekšienē slēpjas ūdens okeāns - jauns atklājums NASA misijā InSight

Pētnieki ir atklājuši pierādījumus ūdens esamībai zem Marsa virsmas, analizējot datus, kas iegūti no NASA InSight kosmosa aparāta.

Jauns pētījums, balstoties uz NASA misijas Interior Exploration using Seismic Investigations (InSight) datiem, atklāja ūdens esamības pierādījumus zem Marsa virsmas. Šis atklājums var mainīt mūsu izpratni par planētas evolūciju un dzīvības iespējām uz tās.

Šodien Marss ir auksta smilšu planēta, taču agrāk situācija bija citāda. Zinātnieki ilgi pieņēma ūdens esamību uz Marsa, vērojot veidojumus uz tās virsmas, piemēram, ielejas un izžuvušos ezerus. Tomēr līdz šim palika neskaidrs, kur šis ūdens pazudis.

Pētnieki aplūkoja divus iespējamos scenārijus: ūdens varēja iztvaikot kosmosā vai iesūkties dziļāk planētas iekšienē. Lai atrisinātu šo mīklu, NASA nosūtīja Marsu InSight aparātu, aprīkotu ar seismometru, lai izpētītu planētas iekšējo struktūru.

Vašans Raits (Vashan Wright), galvenais pētījuma autors no Kalifornijas Universitātes Scripps Okeanogrāfijas institūta Sandjego, norādīja uz marziskā ūdens cikla izpratnes nozīmīgumu, pētot klimata, virsmas un planētas dziļumu evolūciju.

Analizējot seismiskos viļņus no marsa trīcēm, zinātnieku komanda izveidoja modeli, kas norāda uz ūdens esamību Marsa viduskorē. Pēc viņu aplēsēm, ūdens apjoms varētu sasniegt 1-2 km biezumā, kas pārsniedz hipotētisko seno Marsa okeānu apjomu.

Ūdens, visticamāk, atrodas 11,5 līdz 20 kilometru dziļumā zem virsmas, padarot to nepieejamu nākotnes astronautiem. Tomēr šis atklājums var norādīt uz jaunām dzīvības meklējumu vietām uz planētas.

Maikls Menga (Michael Manga), Kalifornijas Universitātes Bērklī Zemes un planētu zinātņu profesors, uzsvēra, ka liela ūdens rezervāta atklāšana sniedz ieskatu pagātnē un Marsa iespējami nākotnes klimatā. Viņš arī izcēla, ka šādi apstākļi teorētiski varētu uzturēt dzīvību, tāpat kā tas notiek dziļās šahtās un okeāna dibenā uz Zemes.

Pētījuma rezultāti publicēti žurnālā Proceedings of the National Academy of Sciences.

Avots: Iflscience