ES gatavo jaunas prasības Ķīnas automašīnu ražotājiem, pēc kurām tie varēs pretendēt uz vietējām subsīdijām. Galvenais noteikums ir ražošana Eiropā un intelektuālā īpašuma nodošana.
Divi augsta līmeņa ES amatpersonas, ar kuriem sazinājās Financial Times, saka, ka jaunas prasības tiks pirmo reizi prezentētas decembrī kopā ar konkursu līdz 1 miljarda eiro apmērā grantam par jaunu akumulatoru izstrādi (vēlāk tās varētu tikt attiecinātas arī uz citām subsīdiju shēmām).
Šie jaunie kritēriji būtībā dublē Pekinas risinājumu, kas pieprasa ārvalstu uzņēmumiem dalīties ar intelektuālo īpašumu apmaiņā pret piekļuvi Ķīnas tirgum.
Atgādinām, ka oktobrī Eiropas Komisija apstiprināja līdz pat 35% tarifu importētiem Ķīnas elektromobiļiem — papildu jau pastāvošajam 10% nodoklim. Tika ieviesti arī stingrāki noteikumi ūdeņraža subsīdijām, kas paredz, ka tikai 25% no elektrolīzeru detaļām var nākt no Ķīnas.
Financial Times sarunu biedri norāda, ka atkārtoti ievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps "var izmantot spiedienu" uz ES, lai piespiestu sekot Amerikas piemēram un uzstādīt vairāk barjeru Ķīnas precēm un investīcijām. Tiek apgalvots, ka, ja viņš turpinās draudēt ar 60% tarifu Ķīnas eksportam, Pekina mēģinās novirzīt preces uz citiem reģioniem, tostarp Eiropu.
Pastiprināta Ķīnas tehnoloģiju importa kontrole ES jau mudinājusi tādus uzņēmumus kā Ķīnas CATL izveidot gigafabrikas Eiropā — miljardi eiro investēti rūpnīcās Ungārijā un Vācijā. Šanhajas Envision Energy iegulda simtiem miljonu eiro objektos Spānijā un Francijā. Tikmēr ES akumulatoru ražošanas "čempions" Northvolt no Zviedrijas balansē uz bankrota robežas, mēģinot sasniegt ražošanas mērķus.
Akumulatori veido vairāk nekā trešo daļu elektromobiļu izmaksu, līdz ar to šīs piegādes ķēdes ir kritiskas Eiropas automobiļu rūpniecībai, kas cenšas pāriet uz videi draudzīgākiem modeļiem. Tajā pašā laikā Center for European Reform vecākā pētniece Elizabete Kornago norāda, ka stingrāka nostāja attiecībā uz Ķīnas komponentiem varētu negatīvi ietekmēt ES dekarbonizācijas centienus.
"Jūs uz laiku nosakāt tirdzniecības aizsardzību inovāciju atbalsta formā…lai atbalstītu nozari, bet tas nesamazina cenas patērētājiem," atzīmē Kornago, pievienojot, ka jaunākās prasības varētu "radīt apjukumu par to, ko ES automobiļu nozare jādara, lai augtu un konkurētu ar Ķīnu".
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra