Pēc trīs mēnešiem pēc Starship raketes starta uzrādītā sākumposma, kurš noslēdzās ar rakšuces un orbitalā bloka zaudējumiem beigu fāzē, Amerikas civilās aviācijas pārvalde (FAA) pabeidza incidenta izmeklēšanu.
SpaceX noteica un FAA pieņēma galvenās incidenta cēloņus un 17 koriģējošos pasākumus, kas ir dokumentēti SpaceX ziņojumā par incidentu. Līdz nākamajam SpaceX startam būs jāveic visi koriģējošie pasākumi un jāiegūst FAA licenču modificēšana, ņemot vērā visus drošības, vides aizsardzības un citus attiecīgos noteikumus.
— norāda federālo aģentūras paziņojumā.
SpaceX joprojām ir jāiesniedz papildu informācija FAA par cilvēku un mantas drošības atbildību uz zemes, pirms aģentūra pabeidz Starship trešo reizi starta pieprasījuma izskatīšanu. Regulatora procesa paredzamais pabeigšanas termiņš ir marta sākums-vidus, ziņo ArsTechnica.
Kas neizdevās
SpaceX norādīja, ka Super Heavy rakšu pirmā stadija darbojās normāli, visi 33 Raptor dzinēji tika veiksmīgi ieslēgti. Tad rakete veica pilnu degšanas ciklu, lai sasniegtu stadiju atdalīšanas. Šajā brīdī orbitalais bloks veica "karstās izmešanas" manevru, kurā Starship stadija atdalījās no paātrinātāja, kad daži paātrinātāja dzinēji joprojām darbojās.
Super Heavy nākamais solis bija veikt virkni dzinēju iedarbību, lai veiktu mīkstu nosēšanos Meksikāņu līcī. Pirmajai izmēģinājuma reizei bija paredzēts, ka rakšu 13 dzinēji tiks ieslēgti. Taču vairāki dzinēji sāka izslēgties pirms viens no tiem izgāja, kas ātri noveda pie rakšu ātras neatplānotas iznīcināšanas
Vēlāk problēma tika saistīta ar šķidrā skābekļa piegādes problēmu Raptor dzinējiem. Visbiežākais avots paātrinātāja bojāejas (Rapid Unscheduled Disassembly, ātra neplānotā atšķiršanās) iemesls tika noteikts kā filtra aizsprostojums, caur kuru šķidrais skābeklis tiek piegādāts dzinējiem, kas noveda pie ievades spiediena zuduma oksidatora turbīnās un beigu rezultātā viena no dzinējiem neveiksmīgi darbojās, kas izraisīja kuģa zudumu.
Starship vēdināšanas caurumi
Kuģim bija jāveic gandrīz divas trešdaļas ceļa ap Zemi, pirms tas nokrita pie Havaju salām. Tomēr aptuveni septiņas minūtes pēc starta bija liela šķidrā skābekļa izmešana. Saskaņā ar SpaceX, kuģī bija liekais šķidrā skābekļa daudzums datu apkopošanai, kas būtu nepieciešami nākotnes noderīgo slodzi uzstādīšanas misijām. Tas bija jāizdala pirms Starship nokrītas.
Šķidrā skābekļa ventilācijas noplūde, kas notika kuģa aizmugures daļā, izraisīja uguni un turpmākas ugunsgrēkas, kas noveda pie sakarus zaudējumiem starp kosmosa kuģa datoriem un visu sešu dzinēju komandām līdz degšanas beigām startējot, pēc tam | kosmosa kuģa drošības autonomā sistēma konstatēja lidojuma noteikumu pārkāpumu un aktivizēja lidojuma apturēšanas sistēmu, kas noveda pie kuģa sadalīšanās.
— paziņoja uzņēmumā
Laikā, kad kuģis sasniedza 150 km augstumu un attīstīja apmēram 24 000 km/h ātrumu. Tas ir nedaudz zem orbītālā ātruma, kas ir 28 000 km/h.
Savā paziņojumā SpaceX paziņoja par izmaiņām Super Heavy un Starship stadijās, lai risinātu šīs problēmas. Uzņēmums arī cenšas uzlabot kopējo Starship veiktspēju, pievienojot jaunu vektora vadības elektronisko sistēmu augšējās Starship stadijas Raptor dzinējiem un ātrāka degvielas uzlādes sistēma pirms starta.
SpaceX ir četras Starship kuģis finālajā vai gandrīz finālajā būvniecības stadijā. Ja nākamais lidojums noritēs veiksmīgi, uzņēmums varētu sākt biežāk startēt pasaulē lielāko raketu.
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra