MegaBits.lv - ir tiešsaites žurnāls, kur tu vari atrast jaunumus un ziņas par mūsdienīgam tehnoloģijam


Atpakaļ
Dažāds

Esi kā Eltons Džons: kāpēc cilvēki atsakās no jaunajiem viedtālruņiem, lai iegādātos retro sīkrīkus

Esi kā Eltons Džons: kāpēc cilvēki atsakās no jaunajiem viedtālruņiem, lai iegādātos retro sīkrīkus
0 0 9 0

Mūsu diena sākas ar jaunumiem sociālajos tīklos, darbā – sarakste ziņotnēs un Zoom sanāksmes, vakarā – seriāli uz telefona ekrāna. Mēs dzīvojam ar viedtālruni rokā, bet ne visi ir apmierināti ar šādu dzīvesveidu – to apliecina tendence atgriezties pie vienkāršākajiem sakaru līdzekļiem, kas parādījās pirms gadu desmitiem. Forbes Life stāsta, kas ir digitālais nogurums un kāpēc cilvēki pāriet uz pogu tālruņiem bez papildus funkcijām.

Pēdējā dizaina nedēļā Milānā uzņēmums Heineken beer un modes mazumtirgotājs Bodega prezentēja jaunāko tehnoloģisko ierīci — "garlaicīgo tālruni". Tas būtībā ir līdzīgs mobilajam telefonam no 2000. gadiem, kurā ir tikai pogas un zvanu funkcijas. Varētu šķist, kāpēc modernākā ierīce ir telefons, kas izdomāts pirms gadu desmitiem? Atbilde ir vienkārša: Z paaudze, kas uzaugusi digitālajā pasaulē ar pastāvīgu piekļuvi internetam, ir nogurusi no mūžīgās ieniršanas tīmekļa pasaulē. Tāpēc jaunieši vēlas atgriezties pie primitīviem saziņas līdzekļiem, lai būtu pieejami, bet dzīvotu ārpus sava viedtālruņa.

Nogurusī paaudze

Šādas tendences parasti sauc par digitālo nogurumu. Tas nozīmē reālu pārgurumu, kas rodas, sēžot pie datora visu dienu. Datora vai telefona ekrāns nav piemērotākais acu slodzei: tas ir plakans, bet imitē trešo dimensiju, un tādējādi vizuālā sistēma, kas pastāvīgi darbojas šādā netipiskā režīmā, ļoti nogurst.

Esi kā Eltons Džons: kāpēc cilvēki atsakās no jaunajiem viedtālruņiem, lai iegādātos retro sīkrīkus

Tomēr atteikšanās no sarežģītas tehnikas izraisa sociālas pārmaiņas citā veidā. "Digitālais nogurums ir stāvoklis, kad cilvēki ir piesātināti ar komunikāciju caur internetu, kad mēs jūtam atkarību no tīkla ierīcēm, galvenokārt no viedtālruņiem. No vienas puses, tas noved pie īstām atkarībām, kad cilvēki desmitiem reižu dienā pārbauda e-pastu, ziņotnes utt. No otras puses, tas izraisa likumīgu aizkaitinājumu: tīkla komunikācijai, neskatoties uz tās priekšrocībām, ir arī daudz trūkumu, galvenais no tiem ir tas, ka mēs sazināmies ar plakanu ekrānu, nevis ar dzīvu cilvēku," skaidro Vladimirs Spiridonovs, Psiholoģijas fakultātes dekāns Prezidenta akadēmijas Sabiedrisko zinātņu institūtā.

Kopumā saprast, no kurienes nāk jaunās paaudzes nogurums, nav sarežģīti. Galu galā 9 no 10 Z paaudzes un mileniāļu pārstāvji pavada internetā vismaz divas stundas dienā, 56% no viņiem – vairāk nekā 5 stundas, bet 24% – vairāk nekā 9 stundas. Arī vecāka gadagājuma cilvēki pavada daudz laika pie ekrāna, bet galvenokārt pie televizora – 86% vismaz sešas stundas dienā pavada pie televizora. Ironiski, ka vecākajai paaudzei nav nepatikas pret ierīcēm, jo tās nav bijušas viņu dzīves neatņemama sastāvdaļa jau kopš dzimšanas.

Vadītāja izvēle

Tomēr pie primitīvām tehnoloģijām atgriežas ne tikai jaunieši, bet arī ģenerāldirektori un augstākie vadītāji.  Atteikšanās no modernajām ierīcēm padara viņus par labākiem vadītājiem: bez traucējošiem telefoniem viņi var pilnībā iegremdēties darbā un rūpīgāk pievērsties notiekošajam sapulcēs. Turklāt tiem, kuri ieņem augstas amatus, lietu izmantošana no pagātnes kļūst par varas izpausmi. Jaunākie darbinieki ir spiesti pielāgoties, lai sarunātos ar vadītāju, bet tie var atļauties likt citiem gaidīt vai paļauties uz palīgiem, kas viņus informēs par tiešām steidzamiem jautājumiem. Piemēram, Bendžamins Krūdo, Diff – uzņēmuma, kas izstrādā programmatūru interneta veikaliem, ģenerāldirektors, zvana un raksta īsziņas, izmantojot parasto "ķieģeli" ar pogām ar nosaukumu Punkt MP02. Bet elektroniskos vēstījumus viņš pārbauda pie datora tikai trīs reizes dienā.

Esi kā Eltons Džons: kāpēc cilvēki atsakās no jaunajiem viedtālruņiem, lai iegādātos retro sīkrīkus

Tomēr praktiskajā ziņā ir grūti pilnībā atteikties no mūsdienu tehnoloģijām. Toms Pattersons, apakšveļas zīmola Tommy John līdzdibinātājs, stāstīja The Wall Street Journal par to, kā pirms dažiem mēnešiem viņš pasūtīja sev vienkāršāko telefonu, cerot samazināt laiku, ko viņš pavada ar e-pastiem. Taču beigās viņš to neizmantoja, jo nespēja piespiest sevi atgriezties pie ziņu rakstīšanas uz pogu tastatūras.

Tajā pašā laikā biznesa cilvēki atgriežas pie citām "novecojušām" tehnoloģijām. Šodien arvien biežāk izmanto faksa aparātus. Piemēram, Maikls Lintons, kas vada Snap – mobilās lietotnes, kas paredzēta izzūdošām ziņām, direktoru padomi. Viņš visvairāk uzticas papīram un tintēm. Pēc viņa domām, šodien fakss ir drošāks par e-pastiem. Turklāt "faksa jaunums piesaista cilvēku uzmanību", saka viņš. Svarīga e-pasta vēstule var pazust kāda pastkastītē. Bet fakss būs vienīgais ziņojums, ko darbinieks saņems šajā mēnesī vai pat desmitgadē.

Tādējādi salokāmi telefoni (un citi biroja retro priekšmeti) ir lieliski piemēroti uzņēmējdarbībai. Tie ļauj uzturēt sakarus, izmantojot zvanus, īsziņas un e-pasta vēstules. Bet tajā pašā laikā tie nenovērš uzmanību no darba ar citām funkcijām, ar ko varētu tikt pārvarēts digitālais nogurums.

Ar pogu telefoniem tiek novērstas vai pat pilnībā izslēgtas drošības problēmas. Kad šādi vienkārši "ķieģeļi" tiek pazaudēti vai nozagti, nav nepieciešams bloķēt konfidenciālus uzņēmuma datus, jo tie vienkārši neatrodas telefonā. Vieglākais risinājums šādā situācijā ir vienkārši atslēgt SIM karti un iegādāties jaunu ierīci. Tāpēc pogu telefonu izmantošana piedāvā priekšrocības visam uzņēmumam: zemas izmaksas, vienkārša uzturēšana, tarifu plānu trūkums un darbinieku uzmanības novēršanas problēmu likvidēšana. Pēdējais faktors dažiem uzņēmumiem var būt īpaši svarīgs.

Galu galā pat slavenības ir pievienojušās pārejai uz pogu telefoniem. Piemēram, Kamila Kabejo atbalsta pogu telefonu revolūciju un pat apspriež ar faniem iespēju radīt dziesmu par šo kustību. Viņa nav pirmā zvaigzne, kas atteikusies no tehnoloģiskajiem viedtālruņiem. Džastins Bībers jau ilgāku laiku neizmanto mobilos telefonus, aizstājot tos ar iPad, kas ļauj viņam ierobežot kontaktus. Šeilīna Vudlija jau 2014. gadā atteicās no sava telefona, norādot, ka "šobrīd privātuma ir mazāk nekā jebkad agrāk". Aktrise izmanto viedtālruni tikai tekstu sūtīšanai.

Sers Eltons Džons vispār "nevar paciest telefonus" – viņam tie nekad nav bijuši. Viņš neizmanto internetu, un viņa sociālo tīklu kontus pārvalda speciāls personāls. Dziedātājs ļoti reti izmanto planšetdatoru, lai sazinātos ar bērniem, izmantojot videosaikni.

Mīlestība pret retro

Z paaudze izjūt digitālo nogurumu ne tikai no viedtālruņiem, bet arī no citas tehnikas. Piemēram, digitālās un filmu kameras ir kļuvušas populārākas jauno lietotāju vidū nekā modernie viedtālruņi ar augstas izšķirtspējas kamerām. Hashtags #digitalcamera ieguvis vairāk nekā 1 miljardu skatījumu TikTok. Tādā veidā Z paaudze caur vecām ierīcēm vēlas fotogrāfijām piešķirt relaksējošu, nostalģisku noskaņu. Ironiski, ka vecākie, kas uzauguši ar šo tehniku, bieži nesaprot šo ierīču šarmu un izvēlas izmantot modernākās tehnoloģijas.

Esi kā Eltons Džons: kāpēc cilvēki atsakās no jaunajiem viedtālruņiem, lai iegādātos retro sīkrīkus

Nepamanāmi Z paaudzes mīlestība pret vintage ierīcēm ir kļuvusi par daļu no viņu realitātes. Sākot ar spoguļkamerām un zemo džinsu modi, tagad ir atgriezušies 1990. gadu vidus izskata salokāmie telefoni, kas pēkšņi kļuvuši populāri mileniāļu vidū. Mūsdienās Amerikā šādas ierīces pieejamas par aptuveni 20 dolāriem tādos veikalos kā Walmart un Amazon. Tie bieži parādās TikTok video: jaunieši izpako jaunos telefonus, rotā savus maciņus, kā to darīja iepriekšējās paaudzes, un veido mācību video par to, kā panākt brīvu, izplūdušu estētiku, izmantojot zemas kvalitātes kameras.

Lai gan jaunie viedtālruņi uzņem augstas kvalitātes fotoattēlus, tajos trūkst atliktās baudas no fotogrāfiju attīstīšanas vai to augšupielādes datorā. Tāpēc tādas lietotnes kā Hipstamatic un Dazz Cam, kas atjauno digitālās un filmu kameras fotogrāfijas, ir kļuvušas ļoti populāras un lejupielādētas tūkstošiem reižu. Šo izmaiņu rezultātā tiek prognozēts, ka vienreizējās lietošanas kameru tirgus līdz 2030. gadam pieaugs par 1,23 miljardiem dolāru, savukārt salokāmo telefonu tirgus līdz 2025. gadam sasniegs 29 miljardus dolāru. Pastāv pieņēmums, ka tas ir saistīts ar Z paaudzes ilgošanos pēc 1990. un 2000. gadiem, īpaši attiecībā uz privātumu un dabiskām fotogrāfijām.

Ražotāju reakcija

Sabiedrības izmaiņas dabiski ietekmē arī tirgu. Piemēram, Samsung ir nolēmis koncentrēties uz salokāmiem viedtālruņiem, ievērojami paplašinot to ražošanu un pārdošanu. 2021. gadā pārdošanas apjomi pieauga līdz deviņiem miljoniem vienību, kas ir par 309% vairāk nekā 2020. gadā. Lai gan tiek uzskatīts, ka tas nav globāls pagrieziena punkts, līdz 2026. gadam salokāmie telefoni veidos tikai 3,6% no kopējā viedtālruņu tirgus.

Kopumā industrija nav īpaši vērsta uz digitālās atkarības un noguruma samazināšanu. Lai gan jaunākā paaudze veicina tehnoloģiju vienkāršošanas tendenci, Sabiedrisko zinātņu institūta direktors Pāvels Golosovs uzskata, ka ražotāji uz to reaģēs tikai virspusēji. "Jaunieši jau ir "uzsūkuši" tehnoloģijas un nespēj atpazīt to destruktīvo ietekmi. Ierīces un pakalpojumi arvien vairāk personalizēsies, lai ar mazāk laika patēriņu sasniegtu vēlamo efektu," viņš norāda.

Esi kā Eltons Džons: kāpēc cilvēki atsakās no jaunajiem viedtālruņiem, lai iegādātos retro sīkrīkus

Ir interesanti, ka tehnoloģiju attīstība acīmredzami neapstāsies. Tendences tikai šķitīs, ka virzās uz vienkāršošanu. Patiesībā ierīces sāks integrēties mēbelēs un citos neredzamos veidos, lai minimizētu saskari ar tām.

"Turklāt nākotnē, kad tehnoloģiskā gatavība būs augstāka un labāk izpētīta tās ietekme, mēs pāriesim uz neirointerfeisiem (tehnoloģiju un ierīci, kas ļauj informāciju no smadzenēm tieši nodot ārējām ierīcēm) un pārcelsim mijiedarbību virtuālajās vidēs," uzsver eksperts.

Pēc Vladimira Spiridonova domām, nākotnē digitālais nogurums tiks atzīts par reālu problēmu. Protams, tas radīs vieglākas mijiedarbības ar ierīcēm versijas.

"Jau tagad ir izveidotas grupu spēles bezsaistē, kurās viedtālrunis darbojas tikai kā vadītājs, dodot uzdevumus un fiksējot atbildes, taču nepiedaloties cilvēku savstarpējā mijiedarbībā. Taču es neticu idejai, ka mēs atgriezīsimies pie dzīves bez tehnoloģijām. Tehnoloģijas ir pārāk dziļi iesakņojušās mūsu dzīvē," saka psiholoģijas zinātņu doktors.

Jau šodien tendence izmantot pogu telefonus rada veselu kursu un materiālu par to, kā atteikties no viedtālruņiem. Tajos skaidrots, ka pāreja uz vienkāršāku modeli nav ne ātra, ne viegla. Dažreiz mobilo sakaru operatori neļauj attālināti pāriet uz pazeminātu zvanu un īsziņu tarifu plānu. Digitālais nogurums pierāda, ka cilvēka psihe spēj ātri attīstīt aizsardzības mehānismus. Cilvēki, kuri ir dziļāk iesaistīti tīkla komunikācijās (t.i., zūmeri un mileniāļi), biežāk izstrādā visefektīvākos aizsardzības rīkus un saskaras ar digitālo intoksikāciju visakūtāk.

*Šīs raksts sagatavots pēc Forbes Life, Wall Street Journal, New York Times, CNN, CNBS, BuzzFeed, The Guardian, American Press Institute materiāliem

Saistītie Tagi:

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti