Astronomi ir atraduši planētu, kas parāda Zemes likteni pēc 8 miljardiem gadu - ja vien Saule to nesabojās.

Akmenslīdējies planēta ar nosaukumu KMT-2020-BLG-0414 atrodas 4000 gaismas gadu attālumā no Zemes un riņķo ap bālējošu balto punduri – objektu, kas kādreiz bija liela zvaigzne, līdzīga mūsu Saulei.

Zvaigznes līdzīga izmēra dzīvo vidēji aptuveni 10 miljardus gadu, un pēc šī perioda beigām tās pārvēršas par sarkanajiem milžiem, kas pārņem tuvumā esošās planētas. Ja līdzīgs liktenis kaut kādā veidā apietu mūsu Zemi, tā kļūtu līdzīga atklātajai KMT-2020-BLG-0414 – tukšai akmens planētai, kas pakāpeniski attālinās no mirstoša balta pundura.

Detalizēti par KMT-2020-BLG-0414 stāstīts rakstā, publicētā 26. septembrī žurnālā Nature Astronomy (caur livescience).

«Pašlaik mums nav vienprātības par to, vai Zeme spēs izvairīties no Saulei uzņemšanas», – saka astronomijas profesors un vadošais pētījuma autors Kemings Džans no Kalifornijas universitātes. «Jebkurā gadījumā planēta būs apdzīvojama vēl aptuveni miljardu gadu, pēc tam Zemes okeāni iztvaikos – krietni pirms riska tikt pārņemtiem sarkanā milža.»

Attālās planētu sistēma atrodas pie centrālās Baļdis – zvaigžņu kopums spirālveida galaktikas centrālajā zonā. mūsu galaktikas rajonā, un astronomi to pamanīja pirmo reizi 2020. gadā, kad tā pārvietojās uz vēl tālāku zvaigzni gaismas fona, kas atrodas 25 000 gaismas gadu attālumā no mums.

Pēc tam pie zvaigznes pamanīja arī planētu, kas riņķoja divreiz lielākā attālumā no savas zvaigznes, salīdzinot ar attālumu starp Zemi un Sauli (paša planēta ir divreiz lielāka nekā mūsējā). Bez balta pundura sistēmā pamanīja arī brūno punduri – aptuveni 17 reizes lielāku par Jupiteru.

Cilvēces nākotnes liktenis jau sen ir bijis traku spekulāciju temats: zinātnieki nezina, vai Zeme izdzīvos sarkanā milža fāzi un, pirms tas notiks, globālās sasilšanas sekas. Tomēr Džans pieļauj, ka cilvēki kādu dienu varētu «pāriet» uz Eiropas un Encelādas satelītiem, kas riņķo ap Jupiteru un Saturnu – ledus pasaules, kas nākotnē kļūs par ūdens planētām.

«Kad Saule kļūs par sarkano milzi, apdzīvojamā zona pārvietosies uz Jupitera un Saturna orbitām, un daudzi no šiem satelītiem kļūs par okeāna planētām», – saka Džans. «Es domāju, ka šajā gadījumā cilvēce varētu migrēt tur.»