"Par mani vai testi "Es neesmu robots" kļuvuši sarežģītāki?", - jokoja britu komiķis Džeks Vaitols savā nesenajā Netflix uzstāšanās laikā, sūdzoties par nespēju pareizi noteikt gaismas signalizācijas.
CAPTCHA ir datorizēts izaicinājuma-tipa tests, kas tiek izmantots, lai noteiktu, kurš izmanto sistēmu - cilvēks vai dators. Bieži tiek izmantots, lai novērstu botu izmantošanu internetā, it īpaši, lai novērstu automātiskas reģistrācijas, failu lejupielādes, masveida sūtīšanas un citus darbus.
Vai es esmu robots?
Parasti CAPTCHA norādes rāda rakstu un ciparu kombinācijas, ko lietotājam ir jāievada pareizi; vai arī attēlu komplektus - tiltus, motociklus, pārejas un tamlīdzīgi. Tomēr arvien biežāk uzdevumi kļūst tik sarežģīti, ka reāli cilvēki nevar tos atrisināt.
Saskaņā ar The Wall Street Journal, CAPTCHA lūdz cilvēkiem identificēt objektus ar vienādu formu, nospiežot vienīgo nenovadīto dzīvnieku vai izvēloties "sarkano objektu pirms objekta, kas parādās vienu reizi" - piekrītat, pat uzdevums skaņo pārāk sarežģīti.
"Es mēģināju pierakstīties, un mani izdzīra šis bezjēdzīgais attēls, kas izskatījās kā bļoda ar augļiem, kas jāstāvētu uz galda, bet audzis no koka," - rakstīja 38 gadu vecais spēļu izstrādātājs Mustafa Al-Hasani. "Vai pēdējā laikā kāds ir nokavējies ar testu un turpināja? Varbūt es esmu robots?"
Boti, kas mēģina imitēt cilvēkus, kļūst arvien "gudrāki" un attīstās - DataDome klientu apkopotie dati parāda, ka 50% "lietotāju", kas tos pārsūta, patiesībā ir boti. Tāpēc CAPTCHA izstrādātāji katru reizi izmanto arvien sarežģītākas norādes, lai aizturētu hakonus un spamerus.
"Godīgi sakot, viss kļūs vēl dīvaināks, jo tagad jums nāksies darīt kaut ko bezjēdzīgu," - saka Arkose Labs ģenerāldirektors un dibinātājs Kevin Goshāls. "Citādi lielas multimodālas modeles varēs visus pārspēt".
Saskaņā ar WSJ, tagad parādās uzņēmumi, kas nodarbojas ar norāžu izveidi CAPTCHA sistēmai, un Arkose Labs ir viens no tiem.
CAPTCHA - glābiņš problēma uzņēmējdarbībai?
Viens no galvenajiem uzņēmumu mērķiem, kas piedāvā savus pakalpojumus tiešsaistē, ir nodrošināt nevainojamu mijiedarbību ar lietotāju. Taču nesenais Stanforda universitātes pētījums parādīja, ka CAPTCHA izmantošana samazina pārdošanas konversiju par 40%, atbaidot potenciālos pircējus no izjūtas razošanos. Un šeit ne tikai sarežģītās norādes - pat vienkārši testi ir grūti pārvarami lietotājiem ar redzes traucējumiem un citiem trūkumiem.
Neiespējamās pārbaudes
Faktiski, alternatīvas CAPTCHA jau pastāv, bet, iespējams, nav ieguvušas tik lielu popularitāti. Izdevums Techradar piemin tā sauktās "nemanāmās pārbaudes" —instrumenti, kas savāc tūkstošiem signālu fona režīmā, piemēram, saistīti ar ierīci, nevis pašu lietotāju, vai atklāj izmantotos viltus proxy serverus.
Šo izsaukumu "nemanāmais" raksturs nozīmē, ka botiem ir daudz grūtāk pielāgoties un mācīties, ņemot vērā, ka kods darbojas aizkulisēs un nenodrošina acīmredzamu testu robotam. Tomēr cita Forrester pētījuma rādītā saka, ka lietotāji ne tikai ir vīlušies, saskaroties ar CAPTCHA, bet arī jūtas daudz drošāk, veicot testus.
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra