Izdevuma WIRED avoti ziņo, ka SpaceX inženieri ir iecēluši par vecākiem padomniekiem Federālās aviācijas administrācijas (FAA) administratoram – organizācijai, kas cita starpā izsniedz atļaujas kosmisko raķešu palaišanai (īpaši Ilona Maska uzņēmumam).
Svētdienas ziņu ierakstā X transporta departamenta sekretārs Šons Dafijs, kurš uzrauga FAA, paziņoja, ka SpaceX inženieri apmeklēs gaisa satiksmes vadības sistēmas komandcentru Virdžīnijā "iepazīšanās tūrē," bet, kā ziņo medijs, viņi jau ir iekļauti aviācijas pārvaldes sastāvā, izmantojot speciālu pilnvaru, kas ļauj valsts vadītājiem "pieņemt darbā cilvēkus ar ierobežotām pilnvarām, neņemot vērā konkurenci darbā."
Interesanti ir tas, ka SpaceX inženierus pieņēma pēc 400 FAA darbinieku atlaišanas, daži no kuriem bija pārbaudes laikā, un laikmetā, kas ir atzīmēts ar visaugstāko nāvējošo aviācijas katastrofu skaitu ASV vairāk nekā 10 gadu laikā.
Cits nuances ir tas, ka "neviens no SpaceX inženieriem neizgāja pilnīgu pārbaudi pirms darba uzsākšanas," – lai gan, atšķirībā no dažiem jaunajiem Ilona Maska darbiniekiem DOGE, kuri saņēma piekļuvi dažādu ASV iestāžu kritiski svarīgām sistēmām, viņa kosmiskās kompānijas darbiniekiem vismaz ir kāds pieredze, kas saistīta ar FAA, un viņu vārdi ir pilnībā atklāti ziņojumā (Teds Malaska, Tomass Kirnans, Sems Smils un Breidijs Glancs).
Saskaņā ar informāciju LinkedIn, Malaska ir SpaceX lietojumprogrammatūras vecākais direktors, un iepriekš viņš strādāja par datu izstrādes vecāko direktoru Capitol One un vecāko arhitektu FINRA. Pārējie trīs ir jauni SpaceX programmatūras inženieri, kas, šķiet, pirms darba pie Maska, tikko bija pabeiguši koledžas un universitātes.
Neskatoties uz Dafija paziņojumiem sociālajos tīklos par "vienkāršu ekskursiju," FAA pagaidu administrators Kriss Roselo nosūtīja e-pastu darbiniekiem, informējot, ka aģentūra ir pieņēmusi darbā "speciālos valsts darbiniekus" – tā pati pozīcija, ko Masks ieguva Trampa administrācijā.
"Mēs lūdzam viņu palīdzību risinājumu izstrādē," – rakstīja Roselo vēstulē, kuru apskatīja WIRED žurnālisti.
Nedēļu pirms tam transporta departamenta sekretārs norādīja, ka viņam nav iebildumu saņemt "gudru inženieru palīdzību," īpaši saistībā ar NOTAM paziņošanas sistēmas reformu, atbildot uz jautājumu par DOGE lomu nacionālas gaisa telpas jautājumos.
Saskaņā ar The New York Times ziņojumiem (kas apstiprināja arī WIRED avoti), SpaceX darbojās kā "placdārms" DOGE komandai pirms Trampa inaugurācijas un daudz kosmiskās kompānijas darbinieku (kā arī xAI un Tesla) pievienojās efektivitātes departamentam kā "speciālie valsts darbinieki" – kas nozīmē, ka nesaņems algas, bet viņiem būs piekļuve dažiem slepeniem dokumentiem.
Kā norāda Arstechnica, ASV Federālā aviācijas administrācija cieši sadarbojas ar Ilona Maska SpaceX – un šī sadarbība bieži balansēja uz konfliktu robežas. Janvārī FAA apturēja kosmiskās kompānijas programmu pēc tam, kad raķete Starship eksplodēja lidojuma laikā, bojājot valsts īpašumu Tērksas un Kaikosas salās Karību jūrā. Izmeklēšana par incidentu turpinās joprojām, un pats Masks raksturoja neveiksmi kā "nenozīmīgu bedri ceļā," žēlojoties, ka tas palēninās SpaceX palaišanas tempus, plānojot tos uz 2025. gadu līdz 25 reizēm.
Septembrī FAA arī ierosināja uzlikt uzņēmumam sodu $633 000 apmērā saistībā ar diviem incidentiem 2023. gadā, kad SpaceX, iespējams, nav ievērojusi licences nosacījumus.
"Pamatproblēma ir tā, ka cilvēce paliks uz Zemes mūžīgi, ja FAA neveiks radikālas reformas!", – rakstīja Masks, aicinot bijušo vadītāju Maiku Vitekeru atkāpties no amata.
Un Vitekers tiešām atkāpās – janvārī.
"Es teicu Ilonam, ka viņam vajadzētu izvairīties no interešu konfliktiem," – paziņoja Tramps šonedēļ preses konferencē. "Tāpēc mēs neļausim Ilonam iesaistīties jebko tādā, kas varētu būt saistīts, iespējams, pat ar kosmosu."
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra