ASV Nacionālajā ceļu satiksmes drošības pārvaldē (NHTSA) februārī notika negaidītas atlaišanas, kas īpaši skāra nodaļu, kas nodarbojās ar autonomā transporta drošību. Starp atlaižamiem bija daudzi eksperti, kas bija atbildīgi par risku novērtēšanu saistītu ar pašbraucošām automašīnām, tostarp Tesla. Atlaišanas bija daļa no Department of Government Efficiency (DOGE) plašās iniciatīvas, ko saista ar Īlonu Masku, kurš "nejauši" vada Tesla.
NHTSA speciālisti uzzināja par atlaišanu no e-pasta, kas tika nosūtīts Valentīna dienā. Aptuveni 4% no 800 aģentūras darbiniekiem tika atlaisti, tostarp darbinieki, kuriem bija solīts paaugstinājums, kā arī nesen pieņemti darbinieki. Kopumā vairāk nekā 20 tūkstoši federālo darbinieku dažādās aģentūrās zaudēja darbu, izraisot sašutumu par iespējamu interešu konfliktu.
Īpaša uzmanība tika pievērsta tam, ka tieši NHTSA jau daudzus gadus ir bijusi stingrs Tesla kritiķis. Aģentūrai šobrīd ir 8 aktīvas izmeklēšanas pret uzņēmumu, no kurām lielākā daļa saistītas ar tās Autopilot un Full Self-Driving (FSD) sistēmām. Šīs izmeklēšanas ir bijušas rezultāts vairāk nekā 10 tūkstošiem ziņojumu un sūdzību no sabiedrības.
Maksimālā atlaišana krasi samazināja morāli NHTSA iekšienē. Iepriekš aģentūra bija sākusi desmitiem Tesla automašīnu atsaukumus un aizkavējusi autonomās vadīšanas programmatūras un vadītāja palīgsistēmu ieviešanu. Avoti apgalvo, ka atlaišanu cēlonis bija "neapmierinošs darbs," taču darbinieki šaubās šādu skaidrojumu godprātībā. Pēc informētu avotu teiktā, darbaņieki, kas strādāja pie transportlīdzekļu automatizācijas drošības, cieta nesamērīgi.
„Ir skaidrs interešu konflikts, ja kāds ar biznesa interesēm var ietekmēt aģentūras, kas tos regulē, iecelšanu un politiku," teica bijušais augstākstāvošs NHTSA darbinieks, kas nebija starp DOGE iniciatīvas atlaistajiem.
Atlikušās aģentūras darbinieki tagad uzmanīgi vēro citu federālo regulatoru pieredzi, kuri kontrolē Maska uzņēmumus.
„Masks uzbruka Federālajai aviācijas pārvaldei un Federālajai sakaru komisijai, lai sniegtu priekšrocības SpaceX," teica kāds cits bijušais augstākstāvošs regulatora ierēdnis. „Kāpēc viņam būtu jāsaudzē NHTSA?”
Maskam bijuši atkārtoti konflikti ar federālo un valsts varu. Pagājušajā gadā viņš aicināja atsisties FAA vadību un kritizēja FCC par 2022. gada līguma atsaukšanu ar viņa uzņēmumu Starlink, lai nodrošinātu satelīta sakarus lauku platjoslas piekļuvei.
NHTSA paziņoja, ka drošība paliek tās galvenā prioritāte un ka aģentūra turpinās nodrošināt likumu ievērošanu jebkuram automašīnu ražotājam atbilstoši tās noteikumiem un izmeklēšanām.
„Aģentūras izmeklēšanas bija un turpinās būt neatkarīgas," viņi piebilda.
Vienlaikus ir bažas par iespējamu drošības kontroles pavājināšanos, īpaši attiecībā uz negadījumu ziņošanu. Tieši šādi dati kļuva par pamatu 2 miljonu Tesla atsaukšanai 2023. gadā problēmu ar autopilotu dēļ. Bez skaidras incidentu apkopošanas un analīzes mehānisma, kā to atzīmē bijušie NHTSA darbinieki, palielinās bīstamu defektu slēpšanas risks.
Kontekstā ar Maska ambiciozajiem plāniem uzsākt Robotaxi Ostinā līdz vasarai un Cybercab ražošanu jau nākamgad, atlaišana tieši autonomā transporta nodaļā izskatās ārkārtīgi pretrunīgi. Tesla nepieciešams īpašs atļaujas no NHTSA, lai darbinātu transportlīdzekļus bez stūres un pedāļiem, kā arī atzinums programmas AV STEP īstenošanai. Tāpēc DOGE lēmums dažu analītiķu acīs tiek uzskatīts par Maska uzņēmuma darba atvieglošanu.
Agrāk arī tika ziņots, ka SpaceX inženieri ir aizstājuši atlaistos FAA speciālistus — aģentūras, kas nodrošina atļaujas Maska kosmosa uzņēmuma raķešu palaišanai.
Avots: arstechnica
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra