Gaidāms, ka 14. maijā prezidents Džo Baidens ieviesīs 100% nodokli uz rūpniecības produktiem, tostarp elektromobiļiem, kas importēti no Ķīnas, kā atbildi uz daudziem aicinājumiem no vietējiem automobiļu ražotājiem un arodbiedrībām.
Kāpēc ķīniešu elektromobiļi ir tik lēti?
Jau kādu laiku Ķīnas valdība nodrošina vietējiem "zaļajiem" automobiļu ražotājiem ievērojamus subsīdijas, kas būtiski pārsniedz amerikāņu un eiropiešu subsīdijas. Tādām uzņēmējdarbībām kā BYD tas ik gadu nes miljardus dolāru peļņas, papildus nodokļu atvieglojumiem elektromobiļu pircējiem, stimulējot "ekoloģisko auto" pārdošanu.
BYD un līdzīgas zīmes ir koncentrējušās uz automobiļu ražošanas lētāku padarīšanu - piemēram, izmanto tikai vienu logu tīrītāju vietojot diviem, un ieviešot vertikālu integrāciju. ASV, Eiropā, Japānā un Korejā automobiļu ražotāji (izņemot Tesla), savukārt, uzticas vairākiem piegādātāju līmeņiem, lielākā daļa no kuriem piegādā daļas vairākiem ražotājiem.
Ķīniešu ražotāji, tāpat kā citas zīmes, arī pievieno video novērošanas sistēmas un savus automobiļus pieslēdz tiešsaistes pakalpojumiem, radot jautājumus par potenciālu uzraudzību - tagad ASV Tirdzniecības ministrija izmeklē, vai no Ķīnas importētie automobiļi neapdraud valsts drošību. Tādēļ Ķīnas valdība ierobežoja Teslas automobiļu piekļuvi noteiktām iestādēm (īpaši militārajām) valstī.
Pašlaik ķīniešu uzņēmumi pārdod elektromobiļus ārvalstu tirgos par cenām, ar kurām ir grūti konkurēt, kas rada ietekmi uz vietējo rūpniecību. Ja skatās uz Eiropas skaitļiem, kur BYD un MG atvēruši birojus, pagājušajā gadā 1 no 5 pārdotajiem elektromobiļiem tika ražots Ķīnā - 2024. gadā prognozējams, ka rādītāji pieaugs līdz 1 no 4.
Kā uz to reaģē ES un ASV?
Pagājušajā gadā Eiropas Savienība sāka izmeklēt Ķīnas ražotāju pretkonkurences rīcību, un gaidāms, ka nākamajās nedēļās arī tur tiks ieviesti lieli muitas tarifi uz ķīniešu elektromobiļiem.
"Ja netiks noteikti tirgus šķēršļi, tie iznīcinās lielāko daļu citu automobiļu ražošanas uzņēmumu pasaulē," teica Tesla vadītājs Ilons Maskss janvārī.
ASV jau iekasē 25% muitu no importētajiem ķīniešu automobiļiem, papildus standarta 2,5%, kas tiek piemērots jebkurai automašīnu pārvadātai ievestai valstīs. Jau šodien Baidens var ieviest jaunus muitas nodokļus 102,5% - īpaši attiecībā uz Polestar un Lotus, kas ražo savus elektromobiļus ASV tirgum Ķīnā.
Avots: Ars Technica
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra