MegaBits.lv - ir tiešsaites žurnāls, kur tu vari atrast jaunumus un ziņas par mūsdienīgam tehnoloģijam


Atpakaļ
IT-bizness

"Alternatīvais visums, kurā Half-Life pazuda" - kā Valve izvairījās no katastrofas pirmajos gados

"Alternatīvais visums, kurā Half-Life pazuda" - kā Valve izvairījās no katastrofas pirmajos gados
0 0 5 0

Šobrīd visi zina Valve spēļu grāvēju Half-Life, un lielākā daļa PC spēlētāju zina, ka izmanto Steam. Bet viss varēja būt pavisam citādi.

Monika Harringtone bija Valve galvenā mārketinga stratēģe pirmajos gados. Viņa saka, ka pasaule knapi izvairījās no alternatīvās realitātes, kurā Half-Life būtu atstājusi Valve drupās, un viņa palīdzēja to novērst.

Augustā Harringtone izdeva memuāru grāmatu «Agrīnie Valve gadi no sievietes skatu punkta» (The Early Days of Valve from a Woman Inside). Atmiņās detalizēti aprakstīta Valve cīņa ar izdevēju Sierra On-Line no skatpunkta, kas nav bijis pamanīts studijas vēsturē. Monika parāda, ka zināmā mērā mitologizētais uzņēmuma panākums nebija garantēts.

1998. gadā Valve atradās smagā situācijā. Half-Life izlaišana nebija tikai pirmais spēļu studijai — tas bija izdzīvošanas jautājums. Lai gan Half-Life demo bija hīts E3 1997 izstādē, nākamās vasaras iekšējais demo izraisīja atturīgas atsauksmes no testētājiem. Tikmēr līdzekļi, ko Harringtone un Ņūels bija ieguldījuši jaunajā studijā, tika izšķērdēti uz nepārtraukti augošiem izdevumiem.

«Ja Valve būtu izlaidusi spēli tādu, kāda tā bija, tā būtu uzsākta un klusi pazudusi, un visa mūsu darbs nebūtu nozīmīgs. Visi cilvēki, kurus mēs nolīgām, zaudētu darbu, mēs zaudētu ieguldītos līdzekļus. Tas bija katastrofā,» — raksta Harringtone.

Uz tik augstas likmes fona Valve izteica izdevējam piedāvājumu apturēt pašreizējo izstrādi un sākt radīt labāku Half-Life. Sierra nedeva savu svētību. Kad Valve sāka pārstrādāt spēli, tā to darīja bez papildu finansējuma no izdevēja.

No šodienas skatpunkta ir viegli teikt, ka tas bija pareizais lēmums. Half-Life tika izlaista 1998. gada novembrī. Gada beigās spēle saņēma vairāk nekā 50 balvas. Pateicoties Harringtones mārketinga stratēģijai, nopelns piederēja tikai Valve, nevis Sierra.

Tuvojoties Half-Life izlaišanai, mārketings koncentrējās uz Valve reputāciju nozares kolēģu un preses vidū, rakstot un izplatot informācijas materiālus par izstrādātājiem, kuri apmeklēja konferences utt.

«Neilgi pirms Ziemassvētkiem Wall St. Journal bija raksts ar virsrakstu «Valve stāstu spēle ir hīts». Rakstā Sierra kā mūsu izdevējs netika pieminēta,» — stāsta Harringtone.

Tomēr, neskatoties uz kritiķu slavām, Half-Life varēja nekļūt par tādu izcilu panākumu, kāds tas kļuva. Un šī bija visdrīzākā iespēja. Kad Harringtone sāka plānot Half-Life mazumtirdzniecības stratēģiju jaunajam gadam, Sierra paziņoja, ka aiziet no projekta.

«Būtībā viņu ziņojums mums bija «paldies, spēle ir lieliska, mēs virzāmies tālāk». Viņu mārketinga stratēģija tajā laikā bija «uzsākt un atstāt» (Launch and Leave), turpretī mēs centāmies pārdot spēli, kas būtu franšīzes vērta, kuru mēs varētu būvēt gadiem ilgi».

90. gadu beigās spēļu pārdošana bija pavisam citāda. Bez tradicionālās reklāmas un klātbūtnes mazumtirdzniecībā spēle viegli varētu palikt «mirusi». Harringtone stāstīja PC Gamer, ka, ja Sierra atteiktos no Half-Life mārketinga, Valve būtu lemta neveiksmei.

«Ir alternatīvā pasaule, kurā Half-Life pazuda pēc izdošanas tikai tāpēc, ka nebūtu atbalsta mazumtirdzniecības kanālā. Ja Half-Life būtu izgāzusies tirgū, uzņēmums nebūtu izdzīvojis. Un tas gandrīz notika, jo Sierra nezināja, kā tikt galā ar Half-Life iespējamo mēroga triecienu».

Tikmēr Harringtone neplānoja izšķērdēt Half-Life sākotnējo impulsu.

«Pateicoties savam iepriekšējam darbam Microsoft, es zināju, kā maksimāli izmantot Half-Life potenciālu tirgū, un biju gatava to darīt, kā arī ļoti gatava izmantot pieejamos sviru, lai pārliecinātos, ka Sierra pilda savus pienākumus. Par to mēs esam parādā Valve komandai, kā arī spēlētājiem, kuri jau iemīlēja spēli».

Tajā pašā sanāksmē, kurā Sierra paziņoja par aiziešanu, Harringtone paziņoja, ka, ja izdevējs nedubultos Half-Life mārketingu, Valve atteiksies no darījuma, un industrija uzzinās, kā Sierra «sačakarēja» (screwed up). Rezultātā radās Year izdevuma Box versija, viens no pirmajiem šāda veida mazumtirdzniecības taktikas piemēriem.

Half-Life pārdošanas apjomi sāka pieaugt, bet Valve perspektīvas joprojām bija drūmas. Noslēgtā izdevēja vienošanās nozīmēja, ka Sierra piederēja Half-Life IP un tai bija ekskluzīvas tiesības publicēt Valve nākamās spēles. Vienošanās nozīmēja, ka neskatoties uz nepārtraukti augošajām izstrādes izmaksām, Valve saņems 1 miljona ASV dolāru avansu par katru spēli un nopelnīs tikai 15% honorāru no pārdošanas. Tas bija «jūgs» uz vairākiem gadiem.

Lai izkļūtu no vienošanās ar Sierra, Harringtone palīdzēja izstrādāt stratēģiju, kas ļāva Valve izteikt ultimātu: ja Sierra nepārskatīs vienošanās noteikumus, Valve vienkārši pārtrauks spēļu izstrādi un pāries pie cita programmatūras veidošanas.

«Tā kā Geibs un Maiks bija milzīga pieredze citos programmatūras izstrādes aspektos, draudi nebija blefs». Monika Harringtone, pateicoties pieredzei Microsoft, arī nesaskatīja ar to problēmu.

Argumentu svaru piešķīra partnerības piedāvājums ar nelielu uzņēmumu, ko sauc par Amazon — lai radītu digitālo spēļu veikalu, kas izklausās ļoti līdzīgi nākamajam Steam. Tātad Valve atgriezās pie sarunu galda ar pierādījumu par savu spēju turpināt alternatīvās programmatūras izstrādi, no kuras Sierra neredzēs ne centu.

Valve veiksmīgi mainīja vienošanos ar Sierra 2001. gadā, iegūstot kontroli pār Half-Life IP un tiešsaistes izplatīšanas tiesībām savām spēlēm. Bez šīs pārskatīšanas Half-Life 2, iespējams, nekad nebūtu bijis, tāpat kā Steam, Portal neviens nezinātu. Tāpat kā nākotnes Half-Life 3, kas iespējams pašreiz ir izstrādē.

Avots: PC Gamer

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti