Jaunā pētījumā ir atklāts, ka populārā lomu spēle Dungeons & Dragons (D&D) pozitīvi ietekmē dalībnieku psihisko veselību. Pētnieki no Īrijas iesaka izmantot šo spēli kā terapeitisku instrumentu kompleksā pieejā garīgajai veselībai.
Dungeons & Dragons ir galda lomu spēle, kurā spēlētāji rada varoņus un kopā izdomā stāstus fantāzijas pasaulē. Viens no dalībniekiem, Spēles Meistars, apraksta piedzīvojumus un pārvalda pasauli, bet citi spēlētāji izlemj, kā viņu varoņi rīkosies. Spēle attīsta iztēli, māca sadarboties un risināt problēmas. Kauliņi palīdz noteikt varoņu darbību sekmes, pievienojot stāsta nejaušības elementu.
Pētnieki no Korkas Universitātes koledžas izpētīja, kā D&D atbalsta spēlētāju psiholoģisko stāvokli. Doktors Konors Linegans, galvenais pētījuma autors, atzīmēja: „Mēs atklājām, ka D&D sniedz spēlētājiem daudz priekšrocību. Lai gan daži klīniskie psihologi jau izmanto lomu spēles terapijā, galvenokārt ASV, mūsu pētījums liecina par iespēju plašākai šo grupu ieviešanai Īrijā un pasaulē.”
Pētījuma dalībnieki ziņoja par pozitīvo ietekmi, ko sniedz eskapisms spēles laikā uz viņu garīgo veselību. Viņi izjutās lielu kontroli spēlē, īpaši tad, kad to nejuta reālajā dzīvē. D&D ļauj spēlētājiem kopīgi radīt un apdzīvot izdomātas pasaules, veicinot radošu pašizpausmi.
Sociālais atbalsts, ko spēlētāji saņem, nodrošina emocionālu un sociālu saikni, kā arī telpu brīvai pašizpausmei. Kopīgais stāstu veidošanas process D&D rada unikālu sociālās kopības un kopīgās pieredzes sajūtu dalībnieku vidū.
Pētnieki norāda uz D&D terapeitisko potenciālu, taču brīdina par iespējamiem izaicinājumiem. Piemēram, eskapisms var kļūt par problēmu izvairīšanās formu, un jutīgas tēmas spēlē var radīt diskomfortu vai negatīvas reakcijas dažiem spēlētājiem. Lai mazinātu šos riskus, terapeitiskajam spēles vadītājam ir rūpīgi jāizvēlas sižeta saturs un jāveido atbalstoša un iekļaujoša vide.
Zinātnieki uzsver, ka D&D nevajadzētu aizstāt citas atbalsta formas, bet apsvērt kā papildterapiju kompleksā pieejā garīgajai veselībai. Nepieciešami turpmāki pētījumi, lai izpētītu spēles efektivitāti dažādās iedzīvotāju grupās un dažādos apstākļos.
Pētījumu publicēja International Journal of Role-Playing.
Avots: Newatlas
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra