Gandrīz 20 gadus pēc plānošanas, izstrādes, testēšanas un kavējumiem Boeing Starliner kosmiskais kuģis veica pirmo pilotēto startu un nosūtīja astronautus uz ISS pārbaudes misijas Crew Flight Test (CFT) ietvaros. Atlas V raķetes startēšana ar Starliner kapsulu notika 5. jūnijā plkst. 17:52 pēc Kiēvas laika.
Uz kosmiskā kuģa bija NASA testpilots Bārijs "Bučs" Vilmore un Sunijs Viljams. Pieslēgšanās pie ISS bija ieplānota 6. jūnijā plkst. 19:15 pēc Kiēvas laika. Pēc tam astronauti pavadīs 8 dienas uz stacijas, veicot kapsulas testēšanas un pārbaudes, kas nepieciešamas sertificēšanai. CFT misija tiek veikta, lai rūpīgi pārbaudītu Starliner pirms kosmiskā kuģa sertificēšanas ilgākām misijām. Viljams un Vilmore veiks vairākus rokas stūrēšanas lidojumus, testēs ārkārtas situāciju scenārijus, piemēram, saziņas vai barošanas zudumu, kā arī veiks daudz analīžu, lai nākamie Starliner apkalpes locekļi zinātu, ko gaidīt.
Jāatzīmē, ka šim startam bija vairākas neveiksmes iepriekš. Sākotnēji CFT misija bija ieplānota 6. maijā. Taču šis mēģinājums tika atcelts aptuveni divas stundas pirms starta, kad komandas locekļi pamanīja "zvērēšanu" Starliner virsotnē esošajā Atlas V vārpstā. Lai novērstu problēmu, raķeti nācās atgriezt no starts laukuma uz vertikālās integrācijas objektu. Šie darbi atlikušo startu līdz 17. maijam. Bet tad radās cita problēma — neliela hēlija noplūde vienā no Starliner servisa moduļa dzinējiem.
Misijas komanda analizēja noplūdi un to iespējamos sekas un galu galā atzina to par nesvarīgu problēmu, apstiprinot CFT izplānoto startu 1. jūnijam. Taču 1. jūnija mēģinājums tika pārtraukts dažas minūtes pirms starta, jo zemes izplatītāja elektroapgādes avāriju. Misijas komanda nomainīja bojāto aprīkojumu, gatavojot CFT šim startam, kas galu galā veiksmīgi notika.
Lai gan šoreiz nav iztikts bez problēmām. Vēlā ceturtdienas vakarā, sarunās ar zemes operatoriem, Vilmore teica, ka šobrīd Starliner testa lidojums "vadījies bez problēmām". Bet, kad apkalpe gatavojās uz naktīm, uz kapsulas bija jāsastop divas jaunas hēlija noplūdes servisa modulī. Tādējādi trīs no astoņiem Starliner hēlija kolektoriem tagad pierāda noplūdes pazīmes. Astronautiem nācās manuāli aizvērt klapes kolektoriem, kur noplūdes jau bija noteiktas lidojuma laikā. Tāpat kolektoram, par kuru zināja par noplūdi pirms starta, paliks atvērts.
Neskatoties uz šīm problēmām, aparātam joprojām ir manevrēšanas iespēja. Pēc Stīva Stiča, NASA komerciālās programmas vadītāja vārdiem, pirms vienoties par startu ar zināmu hēlija noplūdi, inženieri noteica, ka Starliner kosmiskais kuģis varēs tikt galā pat ar vēl četrām hēlija noplūdēm, pat ja esošās izturēšosies sliktāk. Pašreizējā konfigurācijā ar diviem aizvērtiem hēlija kolektoriem, 6 no 28 kosmiskā kuģa reakcijas kontroles dzinējiem tiks izslēgti. Kapsulai būs iespēja darboties ar dzinēju apakšgrupu un Boeing inženieri uzskata, ka "hēlija sistēma paliek droša lidojumam".
Ja CFT turpināsies veiksmīgi, Starliner apmēram sešu mēnešu laikā var nogādāt savu pirmo astronautu apkalpi uz ISS, iespējams, jau 2025. gadā.
Avots: space, arstechnica
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra